top of page
  • הקטור ברבי

הקטור ברבי על איזו


הקטור ברבי - קולוריסט, עורך און ליין ומרצה לתיקוני צבעים מעל 10 שנים עבד במשך שנה על מסך CG247X

"למרות שקראתי המון ביקורות וחוויות משתמש חיוביות של קולוריסטים ברחבי הרשת, ניגשתי למסך עם לא מעט ספקות, בהחלט היה לי קשה להאמין שאקבל תוצאות מדוייקות ולאורך זמן ממסך במחיר יחסי כל כך נמוך.

אני מתקן פרוייקטים לשידור בטלוויזיה, להקרנות בקולנוע ולרשת, פרוייקטים גדולים ומתוקצבים לעיתים, בהם ללקוחות חשוב כל פריים. המוניטור בו אני משתמש הוא חוליה קריטית בשרשרת העבודה שלי. חוליה שקשה, ואפילו אסור, לעשות בה פשרות.

הצלמים והבמאים שיושבים בחדר העבודה שלי חייבים לראות בדיוק מה יש להם בחומרי הגלם לפני, ויתר על כן איך הם נראים אחרי הטיפול שלי. לא בערך, לא כמעט... בדיוק.

כל החששות שלי התבדו אחרי מספר שבועות עבודה.

לאחר שהמסך עבר כיול מקצועי שמותאם ספציפית לדגם שלו (כיול ארוך שמבוצע על ידי מומחה בכלים יעודיים) בהתאמה לעבודת וידאו וטלוויזיה (כיול rec 709) התחלתי להשתמש בו כמסך העיקרי שלי.

זה התחיל מתגובות הלקוחות, שחשים מיד באיכות הגבוהה של התמונה, והמשיך בתחושת הביטחון שלי בו שעלה מפרוייקט לפרוייקט אחרי שראיתי את העבודות שתיקנתי משודרות בטלוויזיה, מוקרנות בביתי קולנוע או אפילו על מסך הסמארטפון שלי.

אין דבר שמשמח קולוריסט יותר מלשמוע בימאית מציינת באמצע הקרנת טסט (״הגרמני״ נגה נצר - דוקואביב) בסינמטק שזה"נראה בדיוק כמו שראינו אצלך".

בנוסף, כמורה לתיקוני צבעים, כיף לי לדעת שיש דגם מתאים לעבודה שלא מבהיל תלמידים במחיר שלו.

אחידות התמונה, איכות הפאנל, ורמת הדיוק אליה ניתן להגיע בכיול חיצוני הם בעיני התכונות הכי חזקות של המסך הזה. זה מעבר לכך שניתן לכייל אותו לשני מרחבי צבע במקביל, לתמיכרה המלאה שלו בקצבי פריימים ואותות וידאו ולאקססוריז האיכותיים איתם הוא מגיע.

יש במסך גם מספר חסרונות, בעיקר שהוא מגיע ללא חיבור SDI , חסר סקופים וכלי תצוגה פנימיים ומתקשה במספר ערכים בקצה הכהה של הסקאלה.

יחסית ליתרונות שלו, ולמחיר היחסית נמוך אלא חסרונות שאפשר בהחלט להסתדר איתם ובכל זאת לספק תוצאות ועבודה מקצועיות לחלוטין.

אני לא חושב שיש מסך בפחות מ17-18 אלף ₪ (כולל יבוא אישי) שנותן ביצועים טובים ממנו (בHD)

זה ללא ספק מסך ה entry level לתיקוני צבעים הטוב ביותר שיצא לי לעבוד עליו."

הקטור עונה על שאלות לגבי האייזו

ש. מה הופך מסך למתאים לתיקוני צבעים?

ת. המון דברים משפיעים על זה. מאיכות הפאנל כמובן (פאנלים נוצרים במספר מצומצם של מפעלים בעולם, ובכמה דרגות איכות, הטובים ביותר נלקחים ליצור מסכים לתיקוני צבעים וזה מה שמייקר אותם מלכתחילה), דרך תמיכה ב10 ביט, בתקנים רשמיים, כיסוי של מרחבי צבע סטנדרטיים, עבודה נכונה עם קצבי פריימים, אחידות תמונה ועוד. אבל יותר מכל מסך צריך להתקבל על ידי הקהילה הבין לאומית של מקצועני וידאו קולנוע וצבע, וזה כבר משימה לא קלה בכלל...

כדי שמסך יחשב מתאים לעבודת צבע עליו לעבור את הבדיקות המחמירות של חברות הכיול מצד אחד, ואין ספור קולוריסטים ומכיילים עצמעיים מצד שני שמבצעים במסכים מדדידות ומעלים את התוצאות לרשת.

מעט מסכים שורדים את השלב הזה.

ש. מה זאת אומרת "מתאים לכיול מקצועי"?

ת. על מנת להתאים מסך לעבודת וידאו תקנית בסטנדרט rec 709 יש לכייל אותו בדיוק רב, לא כל מסך יכול לתקשר עם תוכנת כיול, ולקבל פרופיל כיול מצד אחד... ומצד שני, לא כל פאנל איכותי מספיק בשביל שניתן יהיה לכייל אותו ולקבל תוצאות נכונות ואחידות. מסכים זולים יותר מאבדים אחידות צבע ובהירות בנקודות שונות על המסך, אחרים ייצרו סטיות במהירות ויצאו מכיול. מבדיקות שעשינו, האייזו מסוגל להחזיק כיול בצורה מעולה עד חצי שנה. צריך לזכור שמי שבשביל מי שזה חשוב לו, אין ״קצת מכוייל״. בכיול מקצועי זה או כן או לא.

ש. למה בכלל צריך מסך יקר ומדוייק כל כך? אנשים גם ככה רואים הכל על מסכים לא מכויילים.

ת. זה תשובה אולי מורכבת להבנה. אבל בדיוק בגלל זה.

מאחר וכולם צופים על מסכים שסוטים קצת מהסטנדרט הנכון, הדרך הטובה ביותר לוודא שהתמונה שאתם מוציאים תתאים לכולם היא לעבוד על מסך שנמצא בדיוק בתקן הנכון.

בנוסף, אין דבר שמעלה את הביטחון העצמי של קולוריסט אל מול הלקוחות שלו יותר ממסך מקצועי מכוייל היטב. הידיעה שהתמונה שצופים בה בחדר שלי נכונה ומשקפת בדיוק את מה שנמצא בחומרי הגלם היא יתרון עצום בעבודה, יתרון עצום והכרחי.

וכאשר צלם או בימאי יבקשו להוריד "קצת" בכחולים או להעלות "טיפה" את הקונטרסט זה יהיה מתוך צפייה בתמונה מדוייקת. לא במסך שאולי מזייף קצת וגורם להם לבקש דברים לא נכונים.

ש. למי האיזו מסדרהX מומלץ?

ת. לקולוריסטים מתחילים (וגם לא מתחילים), לצלמים מקצועיים שרוצים לראות את העבודות והפרוייקטים שלהם נכון וללא פשרות, ליוצרי וידאו עצמאיים שרוצים להגיש בביטחון שהם מוציאים החוצה את מה שהם רואים במסך, וכמובן, לסטודיואים ובתי פוסט שרוצים לקבל את יחס האיכות/מחיר הכי מוצלח בתחום המצומצם של מסכים לתיקוני צבעים.


173 צפיות0 תגובות
bottom of page